საგანმანათლებლო პროგრამების ხარისხის უზრუნველყოფა
-
საქართველოში ხარისხის უზრუნველყოფის მექანიზმების დანერგვა დაიწყო 2006 წლიდან, როდესაც ინსტიტუციური აკრედიტაციის პროცესი სავალდებულო გახდა უმაღლესი საგანმანათლებლო დაწესებულებებისთვის. 2010 წლიდან ამოქმედდა საგანმანათლებლო დაწესებულებების ავტორიზაციის ინსტიტუციური შეფასების პროცესი, ხოლო საგანმანათლებლო პროგრამების ხარისხის უზრუნველყოფა საქართველოში ხორცილდება 2011 წლიდან. საგანმანათლებლო პროგრამების ხარისხის შეფასებამ და დარგის სპეციფიკის შესაბამისად სასარგებლო რეკომენდაციების არსებობამ ხელი შეუწყო პროგრამების შინაარსის განვითარებას; ინსტიტუციები მეტ ძალისხმევას იჩენენ დარგობრივი რესურსების გასაუმჯობესებლად და საგანმანათლებლო და კვლევითი პროცესების კოორდინირების მიმართულებით; პროცესები იგეგმება სხვადასხვა დაინტერესებული მხარის ფართო ჩართულობით.
2016 წლიდან უმაღლესი განათლების სისტემაში მნიშვნელოვანი სიახლეები დაიგეგმა ევროპის უმაღლესი განათლების სივრცეში მოქმედ ხარისხის უზრუნველყოფის სტანდარტებთან და სახელმძღვანელო პრინციპებთან (ESG-2015) ჰარმონიზაციის მიზნით. მომზადდა საკანონმდებლო ჩარჩო ხარისხის უზრუნველყოფის სისტემების განსავითარებლად.
2018 წელს მიღებული იქნა უმაღლესი საგანმანათლებლო პროგრამების აკრედიტაციის პროცედურები და სტანდარტები განახლებული სახით, რომლის მიზანი იყო შედეგზე დაფუძნებულ და განვითარებაზე ორიენტირებული ხარისხის უზრუნველყოფის სისტემის დანერგვა. შედეგად, ნათლად ჩამოყალიბდა აკრედიტაციის სტანდარტების მოთხოვნების კრიტერიუმები და ინდიკატორები. აკრედიტაციის პროცედურების განვითარების შედეგად, შეფასების პროცესი გახდა მეტად გამჭვირვალე და მეტი აქცენტები გაკეთდა სისტემის სტრუქტურების მრავალფეროვნებასა და განვითარების შესაძლებლობების შეფასებაზე.
-
2020 წლიდან ცენტრმა მიზნად დაისახა საგანმანათლებლო პროგრამების ხარისხის უზრუნველყოფის სისტემის მოდერნიზაცია, აკადემიური ინფრასტრუქტურის გაუმჯობესება და შეფასების ახალ, კლასტერული აკრედიტაციის სისტემაზე გადასვლა. უმაღლესი განათლების სისტემის სხვადასხვა მხარეთა და საერთაშორისო ექსპერტთა ფართო ჩართულობით ჩამოყალიბდა და შეჯერდა პროგრამულ დონეზე ხარისხის უზრუნველყოფის მექანიზმების განახლების ხედვების. 2022 წელს კანონმდებლობაში განხორციელებული ცვლილებების შესაბამისად შეიქმნა საკანონმდებლო ჩარჩო კლასტერული აკრედიტაციის სისტემის დასაწყებად. ამავდროულად განხორციელდა კლასტერული აკრედიტაციის ხარისხის უზრუნველყოფის სისტემის დანერგვა, რომლის მიხედვით, უმაღლეს საგანმანათლებლო დაწესებულებებს აქვთ შესაძლებლობა, აკრედიტაციის პროცესის მიზნებისთვის, ცენტრში საგანმანათლებლო პროგრამების სააკრედიტაციო განაცხადი წარმოადგინონ საგანმანათლებლო პროგრამების კლასტერში დაჯგუფებული სახით.
საგანმანათლებლო პროგრამის/საგანმანათლებლო პროგრამების კლასტერის ხარისხის შეფასება გულისხმობს პროგრამების განხორციელებისა და განვითარების შესაძლებლობების შეფასებას და შესაბამისობის დადგენას აკრედიტაციის სტანდარტებთან, საქართველოში მოქმედ კანომდებლობასთან და დარგის ტენდენციებთან. შეფასების პროცესს ახორციელებენ ცენტრის აკრედიტაცის ექსპერტები. სწავლების ხარისხის გაუმჯობესების მიზნით, აკრედიტაციის შეფასების პროცესში ექსპერტთა მიერ გაიცემა რეკომენდაციები, ზიარდება შეფასების პროცესში გამოვლენილი საუკეთესო პრაქტიკა. აკრედიტაციის შეფასების პროცესი ხორციელდება უმაღლესი საგანმანათლებლო პროგრამების ბენეფიციართა ფართო ჩართულობით. შეფასების პროცესში უზრუნველყოფილია ინფორმაციის საჯაროობა და პროცესების გამჭვირვალეობა.
-
ცენტრი შეარჩევს და თანამშრომლობს აკრედიტაციის ექსპერტთა კორპუსთან საგანმანათლებლო პროგრამების შეფასებისას. უმაღლესი საგანმანათლებლო დაწესებულებების პროგრამების აკრედიტაციის ექსპერტთა კორპუსის შემადგენლობაში შედიან ადგილობრივი და საერთაშორისო ექსპერტები, დამსაქმებლები და სტუდენტები. ექსპერტთა კორპუსის წევრების მიერ სხვადასხვა პერსპექტივით ხდება საგანმანათლებლო პროგრამის შეფასება. ექსპერტთა საქმიანობა რეგულირდება ავტორიზაციისა და აკრედიტაციის ექსპერტთა შერჩევის, საქმიანობისა და ექსპერტთა კორპუსის წევრობის შეწყვეტის წესით , რომელიც დამტკიცებულია ცენტრის დირექტორის აქტით. 2022 წელს, ცენტრის მიერ განხორციელებული შეფასების პროცესებში არსებული პრაქტიკების ანალიზის შესაბამისად, სათანადოდ განვითარდა საქმიანობის წესი.
ექსპერტთა ჯგუფი უზრუნველყოფს საგანმანათლებლო პროგრამის/კლასტერში დაჯგუფებული საგანმანათლებლო პროგრამების თანმიმდევრულ და სრულყოფილ შეფასებას. ექსპერტი ადგენს უმაღლესი საგანმანათლებლო პროგრამის შესაბამისობას აკრედიტაციის სტანდარტებთან და მონაწილეობს ექსპერტთა დასკვნის შედგენაში. ამ მიზნით ექსპერტი სწავლობს თვითშეფასების ანგარიშს და სააკრედიტაციო დოკუმენტაციას, ასევე, საჭიროების შემთხვევაში დამატებით მოთხოვნილ დოკუმენტებს. გარდა ამისა, ექსპერტი მონაწილეობს დაინტერესებულ მხარეებთან ინტერვიუსა და მატერიალურ-ტექნიკური რესურსების დათვალიერების პროცესში. ექსპერტთა ჯგუფის მიერ შეფასების პროცესში გაიცემა რეკომენდაციები. შეფასების პროცესის ორგანიზებულად ჩატარების მხარდაჭერას უზრუნველყოფს ცენტრი. ექსპერტთა ჯგუფის დასკვნა საგანმანათლებლო პროგრამის აკრედიტაციის შესახებ გადაწყვეტილების ძირითადი საფუძველია და მას აკრედიტაციის საბჭო ემყარება საგანმანათლებლო პროგრამისთვის აკრედიტაციის მინიჭების თაობაზე გადაწყვეტილების მიღების პროცესში.2022 წელს, კლასტერული აკრედიტაციის სისტემის დანერგვის დასაწყისში, საერთაშორისო ექსპერტი თავმჯდომარის სტატუსით შეფასებაში მონაწილეობს რეგულირებადი (მათ შორის დიპლომირებული მედიკოსის) და სადოქტორო საგანმანათლებლო პროგრამების (როგორც ცალკე მდგომი, ასევე საგანმანათლებლო პროგრამების კლასტერში შემავალი) შეფასების დროს. 2023 წლიდან, საერთაშორისო ექსპერტის ჩართულობა აკრედიტაციის შეფასების პროცესში გახდა სავალდებულო ყველა საფეხურისა და სახის უმაღლესი საგანმანათლებლო პროგრამისთვის (გარდა ინდივიდუალური სახით წარმოდგენილი ქართულ ენაში მომზადების, მასწავლებლის მომზადების და ვეტერინარის მომზადების 60 კრედიტიანი საგანმანათლებლო პროგრამებისა).აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფი:
-
აკრედიტაციის პროცესში ექსპერტთა ჯგუფი ადგენს უმაღლესი საგანმანათლებლო პროგრამის შესაბამისობას უმაღლესი საგანმანათლებლო პროგრამების აკრედიტაციის სტანდარტებთან, უმაღლესი საგანმანათლებლო პროგრამის აკრედიტაციის სტანდარტები აანალიზებს საკითხებს:
- საგანმანათლებლო პროგრამის მიზანი, სწავლის შედეგები და მათთან პროგრამის შესაბამისობა
- სწავლების მეთოდოლოგია და ორგანიზება, პროგრამის ათვისების შეფასების ადეკვატურობა
- სტუდენტთა მიღწევები, მათთან ინდივიდუალური მუშაობა
- სწავლების რესურსებით უზრუნველყოფა
- სწავლების ხარისხის განვითარების შესაძლებლობები
აკრედიტაციის სტანდარტები და კომპონენტები ლოგიკურ კავშირშია ერთმანეთთან და უზრუნველყოფს თანმიმდევრული მოთხოვნების პირობებში საგანმანათლებლო პროგრამის ხარისხის შესაბამისობის დადგენას. ცენტრის მიერ 2022 წელს განახლებული აკრედიტაციის სტანდარტები ითვალისწინებს კლასტერული აკრედიტაციის სპეციფიკური შეფასების კრიტერიუმებსა და ინდიკატორებს. სტანდარტებში შესაბამისი ადგილი დაეთმო ელექტრონული/დისტანციური სწავლების თავისებურებების გათვალისწინებით მოთხოვნებს.
უმაღლესი საგანმანათლებლო პროგრამების აკრედიტაციის სტანდარტები
-
თვითშეფასება ხდება აკრედიტაციის სტანდარტების შესაბამისად. თვითშეფასების შედეგები აისახება აკრედიტაციის თვითშეფასების ანგარიშში. საგანმანათლებლო პროგრამისა და საგანმანათლებლო პროგრამების კლასტერში დაჯგუფებული საგანმანათლებლო პროგრამების აკრედიტაციის თვითშეფასების ანგარიშის ფორმები დამტკიცებულია ცენტრის დირექტორის ბრძანებით. ფორმები იხ. აქ: https://eqe.ge/ka/page/static/561/formebi.
თვითშეფასების ანგარიშთან ერთად დამტკიცებულია რაოდენობრივი მონაცემების (სტატისტიკური მონაცემების) წარმოსადგენად აუცილებელი ფორმები; აკრედიტაციის პროცესში სტატისტიკური მონაცემები ექსპერტთა მიერ გამოიყენება სტანდარტების კრიტერიუმების შესაფასებლად და პროგრამის ეფექტური მიმდინარეობისა და განვითარების ტენდენციების ერთ-ერთ დასაბუთებად. თვითშეფასება შეძლებისდაგვარად უნდა იყოს თანამონაწილეობითი პროცესის შედეგად შექმნილი დოკუმენტი და ასახავდეს შესაბამისი დაინტერესებული მხარეების მოსაზრებებს.
-
კლასტერში საგანმანათლებლო პროგრამების დაჯგუფების წესი და პირობები განისაზღვრება აკრედიტაციის დებულების დანართი №5-ის შესაბამისად. იხ. საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების მინისტრის ბრძანება №65/ნ, 2011 წლის 4 მაისი, დანართი 5.
პროგრამების კლასტერად დაჯგუფების წესი და პირობები დაკავშირებულია საგანმანათლებლო პროგრამების სწავლის სფეროების კლასიფიცირების პრინციპებთან, რომელსაც განსაზღვრავს სწავლის სფეროების კლასიფიკატორი; ამ დოკუმენტის შესაბამისად, საგანმანათლებლო პროგრამა, შინაარსობრივი ნიშნის საფუძველზე, შესაძლებელია კლასიფიცირდეს ვიწრო, ან დეტალურ სფეროში. შესაბამისად, პროგრამები შესაძლებელია დაჯგუფდეს დეტალური სფეროს, ან ვიწრო სფეროს მიხედვით.
სწავლის სფეროების კლასიფიკატორი სტრუქტურულად მოიცავს დეტალური სფეროების აღმწერებს, რომლის საფუძველზეც უნდა მოხდეს ამ დეტალურ სფეროში კლასიფიცირებული საგანმანათლებლო პროგრამის შინაარსის განსაზღვრა. შესაბამისად, დეტალურ სფეროში კლასიფიცირებულ საგანმანათლებლო პროგრამებს აქვს შინაარსობრივი კვეთა, რადგან პროგრამის შინაარსის შედგენის საფუძველია დეტალური სფეროს აღმწერი.
ინტერდისციპლინური პროგრამები კლასიფიცირდება ფართო სფეროს რომელიმე დეტალურ სფეროში და კლასიფიცირების საფუძველია პროგრამის ინტერდისციპლინური შინაარსის დომინირებადი სწავლის სფერო; არაკლასიფიცირებული პროგრამები კი კლასიფიცირდება ვიწრო სფეროში.
დაჯგუფების წესი და პირობები შედგენილია უმაღლესი საგანმანათლებლო დაწესებულებებისგან მიღებული უკუკავშირების გათვალისწინებით.
-
უმაღლესი საგანმანათლებლო პროგრამების აკრედიტაცია შესაძლებელია განხორციელდეს როგორც ინდივიდუალური საგანმანათლებლო პროგრამისათვის, ასევე კლასტერში დაჯგუფებული საგანმანათლებლო პროგრამებისათვის.
ერთი საგანმანათლებლო პროგრამის აკრედიტაციის მიზნით, ცენტრში სააკრედიტაციო განაცხადის წარდგენა დასაშვებია თუ:
ა) დაწესებულება სწავლის სფეროების კლასიფიკატორის შესაბამის სწავლის სფეროში ახორციელებს საგანმანათლებლო პროგრამას, რომლის დაჯგუფება ვერ ხერხდება სხვა საგანმანათლებლო პროგრამასთან/პროგრამებთან პროგრამების კლასტერად დაჯგუფების წესი და პირობების შესაბამისად;
ბ) დაწესებულება, პირველი აკრედიტაციის მიზნით, ცენტრში წარადგენს სააკრედიტაციო განაცხადს იმ საგანმანათლებლო პროგრამაზე, რომლის კლასტერსაც შესაბამის წელს არ უწევს აკრედიტაცია;
გ) დაწესებულება აკრედიტაციის მიზნით, ცენტრში წარადგენს პირობითი აკრედიტაციის მქონე საგანმანათლებლო პროგრამას;
დ) დაწესებულება აკრედიტაციის მიზნით, ცენტრში წარადგენს დიპლომირებული მედიკოსის საგანმანათლებლო პროგრამას, ან ქართულ ენაში მომზადების საგანმანათლებლო პროგრამას.
აკრედიტაციის პროცესი და შეფასების ეტაპები
წარმოების ვადები:
აკრედიტაციის საბჭოს მიერ აკრედიტაციასთან დაკავშირებული გადაწყვეტილება მიიღება აკრედიტაციის საფასურის გადახდიდან 180 კალენდარული დღის განმავლობაში.
-
სააკრედიტაციო განაცხადის წარდგენამდე არანაკლებ 1 თვით ადრე, დაწესებულებას აქვს შესაძლებლობა, წერილობით მიმართოს ცენტრს აკრედიტაციის პროცესისთვის მოსამზადებელი შეხვედრის განხორციელების თხოვნით (წერილი შესაძლებელია გამოიგზავნოს info@eqe.ge ელექტრონული ფოსტის მისამართზე).
მოსამზადებელ შეხვედრა შეეხება თვითშეფასების პროცესის დაგეგმვასა და განხორციელებას, სააკრედიტაციო ვიზიტის დაგეგმვასა და განხორციელებას, აკრედიტაციის სტანდარტებისა და პროცედურების განმარტებას.
მოსამზადებელი შეხვედრა შესაძლებელია ჩატარდეს დისტანციურად, კომუნიკაციის თანამედროვე ელექტრონული საშუალებების გამოყენებით.
ცენტრი უწყვეტ კოორდინაციაშია დაწესებულებებთან და მიმართვის შემთხვევაში კონსულტაციას უწევს დაწესებულების წარმომადგენლებს მათთვის საინტერესო საკითხებზე, მათ შორის, იმ სიახლეების განხორციელების სპეციფიკაზე, რომელიც ეხება კლასტერული აკრედიტაციის პროცესის თავისებურებებს. გთხოვთ, მოგვწეროთ: higher.ed@eqe.ge
-
1) სააკრედიტაციო განაცხადის წარდგენა
დაწესებულების საგანმანათლებლო პროგრამის/საგანმანათლებლო პროგრამების კლასტერის აკრედიტაციის მიზნით ცენტრში წარდგენილ სააკრედიტაციო განაცხადს უნდა დაერთოს:
• საგანმანათლებლო პროგრამისათვის/საგანმანათლებლო პროგრამების კლასტერისთვის შედგენილი აკრედიტაციის თვითშეფასების ანგარიში და მასზე დასართავი დოკუმენტაცია;
• სააკრედიტაციო განაცხადის განხილვის საფასურის გადახდის დამადასტურებელი დოკუმენტი;
ხაზინაში თანხების ჩარიცხვისათვის საჭირო რეკვიზიტები:
მიმღების ბანკი - სახელმწიფო ხაზინა მიმღების დასახელება - ხაზინის ერთიანი ანგარიში ბანკის კოდი - TRESGE22 მიმღების ანგარიში/სახაზინო კოდი - 707637113 (სსიპ - განათლების ხარისხის განვითარების ეროვნული ცენტრის მიერ გაწეული მომსახურების საფასური)
• უცხოენოვანი საგანმანათლებლო პროგრამის წარმოდგენის შემთხვევაში, საერთაშორისო ხელშეკრულება ან საქართველოს განათლებისა და მეცნიერების სამინისტროს მიერ გაცემული თანხმობის დამადასტურებელი დოკუმენტი;
• ერთობლივი უმაღლესი საგანმანათლებლო პროგრამის წარდგენის შემთხვევაში, ერთობლივი უმაღლესი საგანმანათლებლო პროგრამის განსახორციელებლად მის განმახორციელებელ დაწესებულებებს შორის გაფორმებული ხელშეკრულება და ხელშეკრულების პროექტის ცენტრთან შეთანხმების დამადასტურებელი დოკუმენტი.საგანმანათლებლო პროგრამების კლასტერის აკრედიტაციის მიზნით, ცენტრში სააკრედიტაციო განაცხადი შესაძლოა ითვალისწინებდეს არაუმეტეს რვა საგანმანათლებლო პროგრამას.
2) საგანმანათლებლო პროგრამის/საგანმანათლებლო პროგრამების კლასტერის აკრედიტაციის თაობაზე დაწესებულების მაძიებლად ცნობა
ხარვეზის დადგენა • ცენტრი 3 სამუშაო დღის ვადაში, ხოლო კლასტერში დაჯგუფებული საგანმანათლებლო პროგრამების აკრედიტაციის მიზნით სააკრედიატციო განაცხადის წარმოდგენის შემთხვევაში - 7 სამუშაო დღის ვადაში ამოწმებს სააკრედიტაციო განაცხადზე თანდართული დოკუმენტაციის შესაბამისობას სააკრედიტაციო განაცხადისათვის დადგენილ მოთხოვნებთან.
• თუ დაწესებულება ცენტრს არ წარუდგენს სააკრედიტაციო განაცხადისათვის დადგენილ რომელიმე დოკუმენტს, ცენტრი დაწესებულებას განუსაზღვრავს ვადას ხარვეზის გამოსასწორებლად (5-15 სამუშაო დღე);
მაძიებლად ცნობის ბრძანება
ცვლილებები დოკუმენტაციაში• ცენტრის მიერ ხარვეზის გამოსასწორებლად განსაზღვრულ ვადაში ხარვეზის გამოსწორების შემთხვევაში, ცენტრი გამოსცემს ბრძანებას აკრედიტაციის მაძიებლად ცნობის შესახებ, ხოლო ამავე ვადაში ხარვეზის გამოუსწორებლობის შემთხვევაში – ბრძანებას განაცხადის განუხილველად დატოვების შესახებ.
• ცენტრის ბრძანება აკრედიტაციის მაძიებლად ცნობის შესახებ გამოიცემა - განაცხადის წარმოდგენიდან ან ხარვეზის გამოსწორებიდან არაუგვიანეს 20 კალენდარული დღის ვადაში.
• დაწესებულებას აქვს შესაძლებლობა, მაძიებლობის ბრძანების გაცნობიდან 15 კალენდარული დღის განმავლობაში, საჭიროების შემთხვევაში, ცენტრში ერთჯერადად წარადგინოს ცვლილებები თვითშეფასების ანგარიშში ასახულ ინფორმაციასთან ან/და თანდართულ დოკუმენტებთან დაკავშირებით.
საფასურის გადახდა • მაძიებლობის ბრძანებაში გაიწერება დაწესებულების მიერ საგანმანათლებლო პროგრამის/კლსტერში დაჯგუფებული საგანმანათლებლო პროგრამების აკრედიტაციის საფასური. თუ დაწესებულება მაძიებლად ცნობის შესახებ ბრძანების გაცნობიდან 15 კალენდარული დღის ვადაში არ გადაიხდის აკრედიტაციის საფასურს და ამავე ვადაში ცენტრში არ წარმოადგენს აკრედიტაციის საფასურის გადახდის დამადასტურებელ დოკუმენტს, ცენტრი გამოსცემს ბრძანებას ადმინისტრაციული წარმოების შეწყვეტის შესახებ. 3) საგანმანათლებლო პროგრამის/საგანმანათლებლო პროგრამების კლასტერის აკრედიტაციის თაობაზე დაწესებულების მაძიებლად ცნობა
ექსპერტთა ჯგუფის შექმნა • ცენტრის დირექტორის ბრძანება - აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფის შექმნისა და აკრედიტაციის მაძიებელ დაწესებულებაში ვიზიტის შესახებ - გამოიცემა აკრედიტაციის საფასურის გადახდის დამადასტურებელი დოკუმენტის ცენტრში ოფიციალურად წარდგენიდან 60 კალენდარული დღის განმავლობაში.
ექსპერთა ჯგუფის
შემადგენლობა• ექსპერტთა ჯგუფის შემადგენლობა – საერთაშორისო ექსპერტი, დარგის ექსპერტი (სხვა უმაღლეს საგანმანათლებლო დაწესებულებათა ადმინისტრაციული/აკადემიური /სამეცნიერო/მოწვეული პერსონალი) და სტუდენტი, ასევე შემადგენლობაში შეიძლება შედიოდნენ დამსაქმებლები, – ასევე შესაბამისი მარეგულირებელი ორგანოს ან/და პროფესიული ასოციაციის წარმომადგენლები და სხვა შესაბამისი კვალიფიკაციის მქონე პირები.
•ერთობლივი უმაღლესი საგანმანათლებლო პროგრამის შეფასების დროს, რომლის განხორციელებაც იგეგმება უცხო ქვეყნის კანონმდებლობის შესაბამისად აღიარებულ უმაღლეს საგანმანათლებლო დაწესებულებასთან/დაწესებულებებთან ერთობლივი თანამშრომლობით, აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფში შედის/შედიან განმახორციელებელი ქვეყნის/ქვეყნების შესაბამისი კვალიფიკაციის მქონე საერთაშორისო ექსპერტი/ექსპერტები.2023 წლიდან, საერთაშორისო ექსპერტის ჩართულობა აკრედიტაციის შეფასების პროცესში სავალდებულო იქნება ყველა საფეხურისა და სახის უმაღლესი საგანმანათლებლო პროგრამისთვის (გარდა ინდივიდუალური სახით წარმოდგენილი ქართულ ენაში მომზადების, მასწავლებლის მომზადების და ვეტერინარის მომზადების 60 კრედიტიანი საგანმანათლებლო პროგრამებისა).
ექსპერთა ჯგუფის თავმჯდომარე აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფს ხელმძღვანელობს საერთაშორისო ექსპერტი.
ექსპერტის აცილება და
ინტერესთა კონფლიქტი• ვიზიტის ბრძანების გაცნობის შემდეგ დაწესებულებას კანონმდებლობით აქვს შესაძლებლობა 2 სამუშაო დღის ვადაში ცენტრში წარადგინოს აკრედიტაციის ექსპერტის/ექსპერტების აცილება. დაწესებულებამ უნდა დაასაბუთოს აცილების შესახებ გადაწყვეტილება. აცილების საფუძველი შეიძლება გახდეს აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფის თავმჯდომარის ან/და წევრის ინტერესთა კონფლიქტი.
ინტერესთა კონფლიქტი
• ინტერესთა კონფლიქტად მიიჩნევა აკრედიტაციის ექსპერტთა შერჩევის, საქმიანობისა და ექსპერტთა კორპუსის წევრობის შეწყვეტის წესით და/ან საქართველოს ზოგადი ადმინისტრაციული კოდექსის 92-ე მუხლით დადგენილი გარემოებების არსებობა.
• ცენტრი აცილების განცხადებას განიხილავს 3 სამუშაო დღის ვადაში. აცილების განცხადების დაკმაყოფილების შემთხვევაში ცენტრი იღებს გადაწყვეტილებას აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფის შემადგენლობის ცვლილების შესახებ.
• თუკი ცენტრმა არ გაითვალისწინა ექსპერტის აცილების შუამდგომლობა, აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფი იმავე შემადგენლობით აგრძელებს საქმიანობას.
საერთაშორისო ექსპერტის ანაზღაურება • საერთაშორისო ექსპერტის შრომის ანაზღაურება განისაზღვრება ცენტრის დირექტორის ბრძანებით დამტკიცებული ექსპერტთა ანაზღაურების წესის შესაბამისად, ცენტრსა და საერთაშორისო ექსპერტს შორის გაფორმებული შრომითი ხელშეკრულებით და დაემატება აკრედიტაციის საფასურს.
დოკუმენტაციის თარგმანი • აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფში საერთაშორისო ექსპერტის/ექსპერტების მონაწილეობის შემთხვევაში, დაწესებულების შუამდგომლობის საფუძველზე, ინსტიტუციის მიერ აკრედიტაციის საფასურით განსაზღვრული თანხის გადახდის შემთხვევაში, ცენტრი უზრუნველყოფს აკრედიტაციის თვითშეფასების შევსებული ანგარიშისა და მასზე თანდართული დოკუმენტების ინგლისურენოვან თარგმანს. აუცილებლად სათარგმნი დოკუმენტაციის ჩამონათვალი მითითებულია აკრედიტაციის თვითშეფასების ანგარიშის დამტკიცებულ ფორმაში (დოკუმენტის ბოლოს მოცემულია „თანდართთული დოკუმენტების ჩამონათვალი“). ეს დოკუმენტი იხილე აქ: https://eqe.ge/ka/page/static/561/formebi
დოკუმენტაციის თარგმანის
მხარდაჭერა• მთარგმნელობითი მომსახურების ხარისხის კონტროლის მიზნით, ცენტრი თარგმანს უგზავნის დაწესებულებას. დაწესებულებას შეუძლია ცენტრს გაუზიაროს მოსაზრებები და/ან შენიშვნები თარგმანთან დაკავშირებით თარგმნილი დოკუმენტაციის მიღებიდან 10 (ათი) კალენდარული დღის ვადაში; წინააღმდეგ შემთხვევაში, მიიჩნევა, რომ დაწესებულებას არ გააჩნია შენიშვნა თარგმანთან დაკავშირებით.
დოკუმენტაციის თარგმანის შესრულებისთვის
•ცენტრს შეუძლია დოკუმენტაციის თარგმნა დამატებითი მომსახურების ფარგლებში და შედგენილი ინვოისის საფუძველზე უმაღლესმა საგანმანათლებლო დაწესებულება უზრუნველყოფს ცენტრისთვის მთარგმნელობითი მომსახურების ხარჯების ანაზღაურებას;
• ცენტრს შეუძლია უზრუნველყოს უმაღლესი საგანმანათლებლო დაწესებულებისთვის ცენტრის ელექტრონულ პროგრამის - "SDL Trados Studio 2017" მომხმარებლის ლიცენზიის დროებით გადაცემა და დაწესებულება თავად თარგმნის დოკუმენტაციას აღნიშნული პროგრამის გამოყენებით;
•უმაღლეს საგანმანათლებლო დაწესებულებას შეუძლია ცენტრისგან დამოუკიდებლად თარგმნოს შესაბამისი დოკუმენტაცია.
4) აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფის მიერ აკრედიტაციის მაძიებლის თვითშეფასების ანგარიშის და მასზე თანდართული დოკუმენტაციის წინასწარი შესწავლა, სააკრედიტაციო ვიზიტის დღის წესრიგის შემუშავება
ექსპერტთა ჯგუფის მიერ შეფასებისთვის მომზადება • სააკრედიტაციო ვიზიტის განხორციელებამდე აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფი შეისწავლის თვითშეფასების შევსებულ ანგარიშსა და მასზე თანდართულ დოკუმენტაციას.
• ექსპერტთა ჯგუფი ვიზიტის განხორციელებამდე ატარებს მოსამზადებელ შეხვედრას/შეხვედრებს. ექსპერტთა ჯგუფის თავმჯდომარე ექსპერტთა ჯგუფის წევრებზე ანაწილებს შესასწავლ საკითხებს/სტანდარტებს და უზრუნველყოფს ჯგუფის წევრებს შორის უფლება-მოვალეობების განაწილებას. • ექსპერტთა ჯგუფი ადგენს სტანდარტების რუკას და თანხმდება ვიზიტის დროს დასაზუსტებელ საკითხებზე.
• ექსპერტთა ჯგუფი შეიმუშავებს ვიზიტის დღის წესრიგს და წინასწარ ათანხმებს ცენტრთან. ცენტრის წარმომგენელი უგზავნის დაწესებულებას დღის წესრიგის საბოლოო ვერსიას.
5) სააკრედიტაციო ვიზიტის განხორციელება
ინტერვიუების პროცესი აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფს ხელმძღვანელობს საერთაშორისო ექსპერტი.
• ექსპერტთა ჯგუფი დღის წესრიგის მიხედვით ატარებს დაინტერესებულ პირებთან ინტერვიურებას, საჭიროების შემთხვევაში, გამოითხოვს დამატებითი დოკუმენტაციას, ახდენს ვიზუალური დათვალიერებას და ასევე, საჭიროების შემთხვევაში, ახორციელებს დღის წესრიგით გაუთვალისწინებელი აქტივობებს.
• დაწესებულება ვალდებულია, ხელი შეუწყოს აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფს სააკრედიტაციო ვიზიტის განხორციელებასა და შესაბამისი დასკვნის მომზადებაში, წარუდგინოს მათ აკრედიტაციის მიზნებისათვის საჭირო დოკუმენტაცია და უზრუნველყოს ექსპერტთა ჯგუფის მიერ მოთხოვნილ პირებთან ინტერვიურება.
თარჯიმნის მომსახურება • აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფში საერთაშორისო ექსპერტის ჩართულობის შემთხვევაში, ცენტრი უზრუნველყოფს აკრედიტაციის ვიზიტის განმავლობაში საჭირო მთარგმნელობითი მომსახურების გაწევას თარჯიმნის მეშვეობით.
ძირითადი მიგნებების გაცნობა • აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფი ვიზიტის ბოლო დღეს აკრედიტაციის მაძიებელ დაწესებულებას წარუდგენს აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფის ძირითად მიგნებებს.
6) აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფის დასკვნის პროექტის შედგენა; დაწესებულების არგუმენტირებული პოზიციის ცენტრში წარდგენა
დასკვნის პროექტზე მუშაობის პროცესი • სააკრედიტაციო ვიზიტის შემდეგ ექსპერტთა ჯგუფი მუშაობს დასკვნის პროექტზე. დასკვნის პროექტზე მუშაობისათვის ექსპერტებს აქვთ 7-15 სამუშაო დღე. შემუშავებულ დასკვნის პროექტს ცენტრში წარადგენს ექსპერტთა ჯგუფის თავმჯდომარე.
•საჭიროების შემთხვევაში, დასკვნის პროექტი, ფორმალური შესაბამისობის უზრუნველსაყოფად, აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფს უბრუნდება უკან.
არგუმენტირებული პოზიცია • დაწესებულება საგანმანათლებლო პროგრამაზე დასკვნის პროექტის გაცნობიდან 5 სამუშაო დღის, ხოლო საგანმანათლებლო პროგრამების კლასტერის შემთხვევაში - 10 სამუშაო დღის ვადაში ცენტრში წერილობით წარადგენს არგუმენტირებულ პოზიციას დასკვნის პროექტში მოყვანილ ფაქტობრივ გარემოებებთან დაკავშირებით, რომელიც ეგზავნება ექსპერტთა ჯგუფს და საბჭოს.
7) აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფის დასკვნის შედგენა აკრედიტაციის მაძიებლისთვის აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფის დასკვნის გაცნობა
არგუმენტირებული პოზიციის მიღება • დაწესებულების მიერ დასკვნის პროექტზე არგუმენტირებული პოზიციის წარდგენის შემთხვევაში, ექსპერტთა ჯგუფი აანალიზებს არგუმენტირებულ პოზიციას და დასკვნაში ასახავს ინფორმაციას ექსპერტთა ჯგუფის მიერ არგუმენტირებული პოზიციის გაზიარების, ან არ გაზიარების არგუმენტაციის თაობაზე.
• აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფის საბოლოო დასკვნას ცენტრი უგზავნის დაწესებულებას.
საბოლოო დასკვნის შედგენა • საგანმანათლებლო პროგრამის და საგანმანათლებლო პროგრამების კლასტერის აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფის დასკვნის ფორმები დამტკიცებულია ცენტრის დირექტორის ბრძანებით. იხ. ბმულზე აქ: https://eqe.ge/ka/page/static/561/formebi
8) აკრედიტაციის საკითხზე ზეპირი მოსმენის გამართვა და საგანმანათლებლო პროგრამების აკრედიტაციის საბჭოს მიერ გადაწყვეტილების მიღება დასაბუთებული გადაწყვეტილებისა და დასკვნის გამოქვეყნება
აკრედიტაციის საბჭო და ზეპირი მოსმენის გამართვა • ექსპერტთა ჯგუფის დასკვნა ზეპირ მოსმენაზე განიხილება აკრედიტაციის საბჭოს სხდომაზე. საბჭოს წევრების მიერ გადაწყვეტილების მიღების პროცესი დამოუკიდებელია ცენტრის საქმიანობისგან. აკრედიტაციის თაობაზე საბჭო გადაწყვეტილებას იღებს სააკრედიტაციო დოკუმენტაციის, აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფის დასკვნის, დაწესებულების მიერ აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფის დასკვნის პროექტზე წარმოდგენილი არგუმენტირებული პოზიციის შესწავლისა და ზეპირი მოსმენის გამართვის საფუძველზე.
• ზეპირი მოსმენის შესახებ დაინტერესებულ მხარეს ეცნობება ზეპირი მოსმენის გამართვამდე არანაკლებ 7 კალენდარული დღით ადრე. ადმინისტრაციულ წარმოებაში მონაწილე დაინტერესებული მხარე უფლებამოსილია, მონაწილეობა მიიღოს ზეპირ მოსმენაში.
ზეპირი მოსმენა • საბჭოს სხდომა საჯაროა. საბჭოს/სხდომის თავმჯდომარე უფლებამოსილია, სხდომა დახურულად გამოაცხადოს კანონმდებლობით გათვალისწინებულ შემთხვევებში.
• აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფის წევრები მონაწილეობენ ზეპირ მოსმენაში.
• საბჭოს გადაწყვეტილებით შესაძლებელია ზეპირ მოსმენაში შესაბამისი დარგის სხვა ექსპერტის, პროფესიული ორგანიზაციის წევრის, სფეროს სპეციალისტისა და სხვა პირთა მოწვევა.
• ზეპირ მოსმენაზე გადაწყვეტილების მიღებისას მხედველობაში არ მიიღება აკრედიტაციის მაძიებლის ის დოკუმენტი, რომელიც შემუშავდა სააკრედიტაციო ვიზიტის შემდეგ.
გადაწყვეტილების მიღება და გადაყვეტილების სახეები • საბჭო იღებს ერთ-ერთ შემდეგ გადაწყვეტილებას:
ა) აკრედიტაციის შესახებ;
ბ) პირობითი აკრედიტაციის შესახებ;
გ) აკრედიტაციაზე უარის თქმის შესახებ;
დ) აკრედიტაციის გაუქმების შესახებ.
• აკრედიტაციის ექსპერტთა ჯგუფის წევრები მონაწილეობენ ზეპირ მოსმენაში.
• საბჭო უფლებამოსილია, აკრედიტაციის მაძიებელ დაწესებულებას აკრედიტაციის/პირობითი აკრედიტაციის მინიჭების შემთხვევაში განუსაზღვროს რეკომენდაციები.
თუ პროგრამაზე აკრედიტაციის უარის თქმის, ან გაუქმების გათვალისწინებული გადაწყვეტილება სასწავლო წლის განმავლობაში იქნება მიღებული, საბჭო უფლებამოსილია, შესაბამისი დაწესებულების შუამდგომლობისა და სტუდენტების კანონიერი ინტერესების გათვალისწინებით, სასწავლო პროცესის უწყვეტობის მიზნით, აკრედიტაციის დარჩენილი ვადის მიუხედავად, სათანადო გადაწყვეტილებით სტუდენტებს მიმდინარე სასწავლო წელი შესაბამის საგანმანათლებლო პროგრამაზე აკრედიტებულ რეჟიმში დაასრულებინოს და აკრედიტაციის გაუქმების შესახებ ან ხელახალ აკრედიტაციაზე უარის თქმის შესახებ გადაწყვეტილების ძალაში შესვლის თარიღად არაუგვიანეს მიმდინარე სასწავლო წლის დასრულების თარიღი მიუთითოს.
საბჭოს სხდომის ოქმი და მიღებული გადაწყვეტილება ფორმდება საბჭოს სხდომის ჩატარებიდან 10 სამუშაო დღის ვადაში. საბჭოს მიერ მიღებული გადაწყვეტილება და ექსპერტთა ჯგუფის დასკვნა საჯარო ინფორმაციაა და ქვეყნდება ცენტრის ვებგვერდზე.
აკრედიტაციის საბჭოს გადაწყვეტილების შესახებ ინფორმაცია და ექსპერტთა დასკვნა იტვირთება უმაღლესი განათლების ხარისხის განვითარების დამოუკიდებელი სააგენტოების ევროპულ რეესტრში (DEQAR). იხ. აქ. https://eqe.ge/ka/page/static/973/daskvnebi-gadatsyvetilebebi
საბჭოს წევრების მიერ აკრედიტაციის დებულებით გათვალისწინებული ფუნქცია-მოვალეობები შესაძლებელია განხორციელდეს დისტანციურად, ან ნახევრად დისტანციურად კომუნიკაციის თანამედროვე ელექტრონული საშუალებების გამოყენებით.